2022 Menu
At Vælge 14
Uge 34, 2022
af Rick Joyner

Når vi stræber efter Jesu definition af Han's disciple, lærer vi, at det var vigtigt for dem at tage deres kors op dagligt og følge Ham. Sandt discipelskab er et liv i offer. Det er et dagligt offer af vores egne ønske om at tjene Ham. Alligevel er det at leve for Ham på denne måde det største, mest tilfredsstillende liv, vi kan leve, uanset hvor svært. Og vær sikker på, at dette bliver det sværeste liv, vi kan leve. Det er et liv i modstrid med alle måder i denne verden og alle mennesker i denne verden, såvel som for de fleste bekendende kristne. Det er ikke meningen, at det skal være nemt. Det er ikke nemt, men det er det værd.

Jesus sagde: "Den, der ønsker at redde sit liv, vil miste det; men den, der mister sit liv for min skyld, skal finde det. For hvad gavner det et menneske, hvis det vinder hele verden, men mister sin sjæl?” ( Matt. 16:25-26) Vores nye liv i Kristus kan ikke sammenlignes med vores tidligere liv, hvor vi levede for os selv. Han's veje er uendeligt højere end vores, og der er intet større liv, vi kunne leve end at være Han's disciple. Han er imidlertid Sandheden, og vi må ikke lyve for dem, der overvejer at følge Ham og sige: "Det bliver nemt." Vi skal i stedet være ligefrem til at fortælle dem: "Dette vil være det sværeste liv, de kan leve, men også det bedste."

Alt, der formørker vores hengivenhed til Kristus, er et afgudsbillede. Ja, det er vigtigt at være en god ægtefælle, forælder eller arbejdstager. Faktisk, jo større vores hengivenhed til Kristus, desto mere er disse alle ophøjet i betydning, fordi alt, hvad vi gør, er for Ham, og alt, hvad vi gør for vores konge, kræver vores største hengivenhed og fortræffelighed.

Men hvis det andet bud, at elske hinanden, begynder at formørke vores første hengivenhed, at elske Gud frem for alt, vil vores hengivenhed til det andet bud blive besmittet og vores tjeneste for Gud i bedste fald besmittet. Hvis dette fortsætter, vil vores hengivenhed til andre blive et objekt for tilbedelse i stedet for Ham. Han må være vores første kærlighed og vores første hengivenhed.

Jesus vil betragte vores ægteskab, erhverv og alt andet som en del af vores discipelskab, hvis vi holder dem på rette linje med vores hengivenhed til Ham. Vi holder disse i orden ved at gøre alt som til tilbedelse af Ham. Når vi går på arbejde, gør vi det for Kristus – ikke for vores chef, virksomheden eller en lønseddel. Vi gør det for vores Konge. I Kristus er ægteskab og familie nogle af de største gaver, vi kan modtage fra Gud, men de er også midler, hvormed vi kan lære, hvordan Han leder og tager sig af Han's familie.

Da Jesus kaldte sine disciple, måtte de alle forlade deres job eller erhverv. Dette er stadig et krav for at være Han's discipel. Men Han kan efterlade os i vores job eller profession som en del af vores discipelskab eller læseplan for at lære af Ham. Alligevel skal der ske en dybtgående forandring af, hvad vi gør, og hvorfor vi gør det. Vores fokus og ambitioner i livet kan ikke længere være succes i vores erhverv eller nogen fremskridt eller anerkendelse, dette måtte give. Vi burde ønske at være de bedste i vores fag, fordi det er vores tjeneste for Herren, som fortjener det bedste.

Således er der større sandsynlighed for, at Kristi bedste disciple får succes på grund af deres højere hengivenhed. Men succes må ikke være vores hovedmål, snarere at lære af Jesus og blive som Ham, det må være vores højeste mål.

En discipel skal også være parat til at efterlade hvad som helst, når de bliver bedt om det, inklusive deres fysiske liv. For en discipel er vores formål først og fremmest at følge Herren og at gøre Han's vilje. Hvis en discipel på noget tidspunkt bliver kaldet til at forlade deres erhverv, vil de gøre det.

For dem, der er tilfredse som de fleste med at "følge langvejs fra", er der bestemt mere fordel ved dette end slet ikke at følge Ham. Men de bør ikke snyde sig selv eller andre til at tro, at de betaler den fulde pris, når de ikke gør det. Var det ikke Ananias og Saffiras synd i Ap.g. 5? De ønskede at blive medregent til dem, der gav, mens de holdt en del af prisen tilbage. At holde tilbage var ikke synden; løgn var. Vi er alle kaldet til at tale sandt i alle ting, især til Gud.
Ugens Ord 35
OP